g.png

KONKURSY

LITERATURA ANGLOJĘZYCZNA

TWÓRCZOŚĆ KAROLA DICKENSA

 

Nauczyciele języka angielskiego zapraszają

wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły

do udziału w konkursie literackim

“Let’s read novels by Charles Dickens”.

Co miesiąc będziemy prezentować jedną powieść Karola Dickensa, z którą związany jest konkurs:

WRZESIEŃ – “Great Expectations”

PAŹDZIERNIK – “Oliver Twist”

LISTOPAD – “Bleak House”

GRUDZIEŃ – “A Christmas Carol”

STYCZEŃ – “The Pickwick Papers”

LUTY – “David Copperfield”

MARZEC – “A Tale of Two Cities”

KWIECIEŃ – “Nicholas Nickleby”

MAJ – “Hard Times”

CZERWIEC – “Little Dorrit”

Aby wziąć udział w konkursie należy w domu rozwiązać zadanie

zamieszczone na tablicy na korytarzu.

Zadanie konkursowe można znaleźć również na stronie internetowej szkoły

w zakładce Kącik poligloty.

Kartki z odpowiedziami należy przekazać swoim nauczycielom języka angielskiego

najpóźniej do ostatniego dnia danego miesiąca.

Co miesiąc nazwiska osób, które udzielą poprawnych odpowiedzi wezmą udział w losowaniu

NAGRODY MIESIĄCA – książki, której konkurs dotyczy.

Na koniec roku szkolnego wylosujemy trzy osoby, które uczestniczyły w konkursie co miesiąc

i przyznamy NAGRODY ROKU – również powieści Karola Dickensa.

 

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU!

 

 ♦

 

POWIEŚĆ GRUDNIA

Plik do pobrania w formacie icon pdf

QUIZ - Christmas Carol

TWÓRCZOŚĆ JACKA LONDONA

Konkurs literacki dotyczący twórczości Jacka Londona

Konkurs składa się z dwóch części:

Część pierwsza dotyczy 20 powieści i opowiadań Jacka Londona i polega na wypisaniu miejsc, w których toczy się akcja w podanych utworach.

Część druga dotyczy powieści pt. “The Call of the Wild” („Zew krwi”) i polega na wybraniu właściwej odpowiedzi A, B, C lub D zgodnej z treścią powieści.

Aby wziąć udział w konkursie należy rozwiązać zadania z obydwu części konkursu.

Kartki z odpowiedziami należy przekazać swoim nauczycielom języka angielskiego najpóźniej

do dnia 15 grudnia 2016 r.

Zwycięzcami konkursu zostaną 3 osoby, które uzyskają największą ilość punktów

za zadania konkursowe.

W sytuacji, gdyby kilka osób uzyskało tę samą ilość punktów, zwycięzcy zostaną wyłonieni

w drodze losowania.

Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród, książek autorstwa Jacka Londona, odbędzie się

w dniu 19 grudnia 2016 r.

Plik do pobrania w formacie icon doc

QUIZ - Jack London

QUIZ - The Call of the Wild

WYNIKI

WYNIKI KONKURSU

DOTYCZĄCEGO TWÓRCZOŚCI JACKA LONDONA

Miło nam poinformować, że w konkursie

pt. “Jack London’s Writings”

zwyciężyły:

I miejsce – Anna Ilczyszyn z kl. 1 AE

II miejsce – Diana Choma z kl. 1 AE

III miejsce – Dagmara Sawicka z kl. 2 AE

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

 

TWÓRCZOŚĆ JANE AUSTEN

Konkurs literacki dotyczący twórczości Jane Austen

Konkurs składa się z dwóch części:

Część pierwsza dotyczy 5 powieści Jane Austen i polega na wypisaniu imion i nazwisk bohaterów podanych utworów literackich.

Część druga dotyczy powieści pt. “Pride and Prejudice” („Duma i uprzedzenie”) i polega na wybraniu właściwej odpowiedzi A, B, C lub D zgodnej z treścią powieści.

Aby wziąć udział w konkursie należy rozwiązać zadania z obydwu części konkursu.

Kartki z odpowiedziami należy przekazać swoim nauczycielom języka angielskiego

najpóźniej do dnia 29 maja 2017 r.

Zwycięzcami konkursu zostaną 3 osoby, które uzyskają największą ilość punktów

za zadania konkursowe.

W sytuacji, gdyby kilka osób uzyskało tę samą ilość punktów,

zwycięzcy zostaną wyłonieni w drodze losowania.

Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród,

książek z powieścią Jane Austen pt. “Pride and Prejudice”,

odbędzie się w dniu 1 czerwca 2017 r.

Plik do pobrania w formacie icon pdf

CZĘŚĆ I - POWIEŚCI

CZĘŚĆ II - “Pride and Prejudice”

"LET'S READ IN ENGLISH"

Nauczyciele języka angielskiego zapraszają

wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły

do udziału w konkursach literackich

pt. “Let’s read in English”.

Co miesiąc będziemy prezentować jedną książkę pisarza anglojęzycznego, z którą związany jest konkurs.

WRZESIEŃ – David Copperfield – Charles Dickens

PAŹDZIERNIK – Moby Dick – Herman Melville

LISTOPAD – Sense and Sensibility – Jane Austen

GRUDZIEŃ – The Great Gatsby – Francis Scott Fitzgerald

STYCZEŃ – Wuthering Heights – Emily Brontë

LUTY – Romeo and Juliet – William Shakespeare

MARZEC – Uncle Tom’s Cabin – Harriet Beecher Stowe

KWIECIEŃ – The Scarlet Letter – Nathaniel Hawthorne

MAJ – The Last of the Mohicans – James Fenimore Cooper

CZERWIEC – Gulliver’s Travels – Jonathan Swift

Aby wziąć udział w konkursie należy rozwiązać zadanie zamieszczone w Kąciku poligloty.

Kartki z odpowiedziami należy przekazać swoim nauczycielom języka angielskiego najpóźniej

do ostatniego dnia danego miesiąca.

Co miesiąc nazwiska osób, które udzielą poprawnych odpowiedzi wezmą udział w losowaniu

NAGRODY – książki, której konkurs dotyczy.

"LET'S READ IN ENGLISH - PODSUMOWANIE

KONKURS LITERACKI PT. “LET’S READ IN ENGLISH”

Konkursy literackie dotyczące utworów literackich pisarzy anglojęzycznych zorganizowane przez nauczycieli języka angielskiego

skierowane były do wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły.

Celem konkursów było rozwijanie zainteresowań uczniów językiem angielskim poprzez literaturę anglojęzyczną,

a także ukazanie bogactwa kultury języka w twórczości pisarzy anglojęzycznych.

Konkursy odbywały się co miesiąc, począwszy od września 2015 do czerwca 2016

i dotyczyły utworów pisarzy tworzących w różnych epokach, poruszających zróżnicowaną tematykę.

W każdym miesiącu konkurs związany był z innym utworem literackim.

Aby wziąć udział w konkursie uczniowie musieli rozwiązać zadanie zamieszczone

na gazetce szkolnej “English Corner” na korytarzu języka angielskiego

oraz na szkolnej stronie internetowej w „Kąciku poligloty”.

Kartki z odpowiedziami uczniowie przekazywali swoim nauczycielom języka angielskiego najpóźniej do ostatniego dnia danego miesiąca.

Co miesiąc nazwiska osób, które udzieliły poprawnych odpowiedzi brały udział w losowaniu nagrody – książki której konkurs dotyczył.

Od września 2015 r. do czerwca 2016 r. w konkursie wzięło udział 46 uczniów naszej szkoły.

Niektórzy uczniowie uczestniczyli w konkursie co miesiąc, inni kilkakrotnie,

wybierając te utwory literackie, których tematyka ich zainteresowała.

Zwycięzcy konkursu “LET’S READ IN ENGLISH”

w poszczególnych miesiącach:

WRZESIEŃ – “David Copperfield” – Charles Dickens

Mateusz Marek – kl. 3 AL

PAŹDZIERNIK – “Moby Dick” – Herman Melville

Piotr Iwaszkiewicz – kl. 3 ZK

LISTOPAD – “Sense and Sensibility” – Jane Austin

Karolina Wnuk – kl. 3 FT

GRUDZIEŃ – “The Great Gatsby” – Francis Scott Fitzgerald

Magdalena Nowak – kl. 3 AL

STYCZEŃ – “Wuthering Heights” – Emily Brontë

Karolina Janiewicz – kl. 2 AL

LUTY –“Romeo and Juliet” – William Shakespeare

Magdalena Gajewska – kl. 2 AE

MARZEC – “Uncle Tom’s Cabin” – Harriet Beecher Stowe

Małgorzata Skrzypecka – kl. 4 EH

KWIECIEŃ – “The Scarlet Letter” – Nathaniel Hawthorne

Marlena Baczyńska – kl. 3 AE

MAJ – “The Last of the Mohicans” – James Fenimore Cooper

Milena Pawlak – kl. 1 AE

CZERWIEC – “Gulliver’s Travels” – Jonathan Swift

Katarzyna Łyszczarz – kl. 1 AT

Zwycięzcy konkursu “LET’S READ IN ENGLISH”

Zwycięzcami całego konkursu zostali uczniowie, którzy uczestniczyli w konkursie regularnie co miesiąc przez cały rok szkolny

i udzielali prawidłowych odpowiedzi na pytania konkursowe:

I miejsce zajął Piotr Iwaszkiewicz z kl. 3 ZK, uzyskując 199 punktów

II miejsce zajął Mateusz Marek z kl. 3 AL, uzyskując 178 punktów

III miejsce zajęła Magdalena Nowak z kl. 3 AL, uzyskując 132 punkty

TWÓRCZOŚĆ PISARZY ANGLOJĘZYCZNYCH

Konkursy literackie dotyczące twórczości pisarzy anglojęzycznych zorganizowane przez nauczycieli języka angielskiego skierowane były do wszystkich chętnych uczniów naszej szkoły.

Celem konkursów było rozwijanie zainteresowań uczniów językiem angielskim poprzez literaturę anglojęzyczną, a także ukazanie bogactwa kultury języka w twórczości pisarzy anglojęzycznych.

Konkursy odbywały się co miesiąc, począwszy od września 2014 do czerwca 2015 i dotyczyły pisarzy tworzących w różnych epokach, poruszających zróżnicowaną tematykę.

Aby wziąć udział w konkursie uczniowie musieli rozwiązać zadanie zamieszczone na gazetce szkolnej „English Corner

na korytarzu języka angielskiego oraz na szkolnej stronie internetowej w „Kąciku poligloty”.

Kartki z odpowiedziami uczniowie przekazywali swoim nauczycielom języka angielskiego

najpóźniej do ostatniego dnia danego miesiąca.

Co miesiąc nazwiska osób, które udzieliły poprawnych odpowiedzi

brały udział w losowaniu nagrody – książki autorstwa pisarza, którego konkurs dotyczył.

LISTA ZWYCIĘZCÓW

Zwycięzcy konkursów w poszczególnych miesiącach:

Daria Bojko – kl. 3 AE – wrzesień (Mark Twain)

Magdalena Nowak – kl. 2 AL – październik (Agatha Christie)

Magdalena Dereczenik – kl. 1 HF – listopad (Joseph Conrad)

Justyna Dulęba – kl. 3 AT – grudzień (Charles Dickens)

Daniel Zalega – kl. 3 AL – styczeń (Jack London)

Ewelina Głowacz – kl. 3 AE – luty (Jane Austen)

Angelika Basta – kl. 3 EH – marzec (Virginia Wolf)

Laura Moskwa – kl. 3 AE – kwiecień (Henry James)

Magdalena Należyta – kl. 2 TF – maj (Arthur Conan Doyle)

Piotr Iwaszkiewicz – kl. 2 ZK – czerwiec (Rudyard Kipling)

Wszystkim uczniom dziękujemy za udział i gratulujemy zwycięzcom!

Nauczyciele języka angielskiego

Poniżej znajdują się ciekawostki z życia i twórczości pisarzy.

Kliknij w wybrane zdjęcie autora, aby otworzyć plik w formacie icon pdf

CIEKAWOSTKI LITERACKIE

MARK TWAIN AGATHA CHRISTIE JOSEPH CONRAD
             
Mark Twain Brady Handy photo portrait Feb 7 1871 cropped        agatha christie portrait        Conrad 2
         

 

CHARLES DICKENS

JACK LONDON

 

JANE AUSTEN

           
Dickens Gurney head   jack london 04     jane austen s
         

 

VIRGINIA WOOLF

    

HENRY JAMES

    

ARTHUR CONAN DOYLE

         
Wolf   Postcard Henry James Writers American British   A.C. DOYLE
         

 

      

RUDYARD KIPLING

      
         
                                                       Kipling                                                      
         

♦ Materiały zostałe przygotowane przez mgr Jolantę Plust ♦

KRAJE ANGLOJĘZYCZNE

"TEN WEEKS IN THE USA"

REGULAMIN

1. Szkolny Konkurs Wiedzy o Stanach Zjednoczonych pt. ”Ten Weeks in the USA” jest organizowany przez nauczycieli języka angielskiego Zespołu Szkół Nr 2 w Lubinie. 

2. Konkurs ma na celu szczególne zainteresowanie uczniów Stanami Zjednoczonymi – ich historią, geografią, polityką, kulturą, muzyką, miejscami wartymi zobaczenia, symbolami i kuchnią.

3. Konkurs rozpoczyna się w poniedziałek 09 października 2017 r. i trwa przez kolejnych 10 tygodni, tj. do piątku 15 grudnia 2017 r.

4. W każdy poniedziałek w okresie trwania konkursu na tablicy informacyjnej przy salach do nauki języka angielskiego (130 – 131) oraz na szkolnej stronie internetowej (w zakładce „Kącik poligloty”) umieszczona zostanie lista 5 pytań (2 po angielsku i 3 w języku polskim) dotyczących USA (ogółem 50 pytań).

5. Każdy uczeń naszej szkoły ma prawo uczestniczyć w konkursie.

6. Uczestnicy konkursu udzielają odpowiedzi na pytania w formie pisemnej. Kartki z odpowiedziami na pytania (zawierające imię, nazwisko i klasę osoby udzielającej odpowiedzi) należy przekazywać swoim nauczycielom języka angielskiego do piątku danego tygodnia.

7. W przypadku nieobecności nauczyciela uczącego daną klasę, odpowiedzi można przekazać innemu nauczycielowi języka angielskiego. Za każdą poprawną odpowiedź przyznany zostanie 1 punkt.

8. Maksymalna ilość punktów do zdobycia w konkursie to 50. Zdobywcą pierwszego miejsca zostanie uczeń z największą liczbą punktów.

9. W przypadku, gdyby po 10 tygodniach konkursu kilku uczniów zdobyło tę samą ilość punktów, zostanie dla nich przeprowadzony test wiedzy o USA (max 50 pkt), skonstruowany w oparciu o informacje uzyskane w trakcie trwania konkursu, który wyłoni zwycięzcę.

10. Ostateczne ogłoszenie wyników konkursu przewidziano na 10 stycznia 2018 r.

PYTANIA

 

WEEK TEN [11.12-17.12]

 

MUSIC

 

1. Who sang “Happy Birthday” to an American president - J. F. Kennedy?

 

2. What is the name of an American songwriter and singer, who was awarded the Nobel Prize in Literature in 2016?

 

3. Ile tras koncertowych odbył Elvis Presley od 1961 roku do swojej śmierci?

 

4. Jaką nazwę nosi festiwal muzyczny, odbywający się corocznie w kwietniu w Empire Polo Club w Kalifornii na Pustyni Colorado?

 

5. Jak się nazywał i kiedy został wydany album Michaela Jacksona, który stał się najbardziej kasowym albumem wszechczasów?

"TEN WEEKS IN GREAT BRITAIN"

REGULAMIN

1. Szkolny Konkurs Wiedzy o Wielkiej Brytanii pt. ”Ten Weeks in Great Britain” jest organizowany przez nauczycieli języka angielskiego Zespołu Szkół Nr 2 w Lubinie.

2. Konkurs ma na celu szczególne zainteresowanie uczniów Wielką Brytanią – jej historią, geografią, kulturą, sztuką, miejscami wartymi zobaczenia, tradycjami.

3. Konkurs rozpoczyna się w poniedziałek 03 października 2016 r. i trwa przez kolejnych 10 tygodni, tj. do piątku 16 grudnia 2016 r.

4. W każdy poniedziałek w okresie trwania konkursu na tablicy informacyjnej przy salach do nauki języka angielskiego (124 – 125) oraz na szkolnej stronie internetowej (w zakładce „Kącik poligloty”) umieszczona zostanie lista 5 pytań (2 po angielsku i 3 w języku polskim) dotyczących Wielkiej Brytanii (ogółem 50 pytań).

5. Każdy uczeń naszej szkoły ma prawo uczestniczyć w konkursie.

6. Uczestnicy konkursu udzielają odpowiedzi na pytania w formie pisemnej. Kartki z odpowiedziami na pytania (zawierające imię, nazwisko i klasę osoby udzielającej odpowiedzi) należy przekazywać swoim nauczycielom języka angielskiego do piątku danego tygodnia.

7. W przypadku nieobecności nauczyciela uczącego daną klasę, odpowiedzi można przekazać innemu nauczycielowi języka angielskiego. Za każdą poprawną odpowiedź przyznany zostanie 1 punkt.

8. Maksymalna ilość punktów do zdobycia w konkursie to 50. Zdobywcą pierwszego miejsca zostanie uczeń z największą liczbą punktów.

9. W przypadku, gdyby po 10 tygodniach konkursu kilku uczniów zdobyło tę samą ilość punktów, zostanie dla nich przeprowadzony test wiedzy o Wielkiej Brytanii (max 50 pkt), skonstruowany w oparciu o informacje uzyskane w trakcie trwania konkursu, który wyłoni zwycięzcę.

10. Ostateczne ogłoszenie wyników konkursu przewidziano na 10 stycznia 2017 r.

WYNIKI

WYNIKI KONKURSU

WIEDZY O WIELKIEJ BRYTANII

Miło nam poinformować, że w konkursie

pt. “Ten Weeks in Great Britain”

zwyciężyli:

I miejsce – Karolina Wnuk z kl. 4 FT

II miejsce – Małgorzata Sokołowska z kl. 4 AG

III miejsce – Paulina Ostrowska z kl. 2 AG

Wyróżnienie – Krzysztof Stadnik z kl. 1 AL

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

JĘZYKOWO-PLASTYCZNE

ANGIELSKI W OBRAZACH I PRZYSŁOWIACH

Wszystkich chętnych zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie językowo – plastycznym.

Uczestnicy konkursu mają za zadanie wykonać pracę plastyczną odzwierciedlającą wybrane przysłowie z języka angielskiego.

Prace w formacie A3, wykonane dowolną techniką i podpisane należy składać u nauczycieli języka angielskiego:

M. Kozber sala 130 lub K. Wydry sala 129

od 26.05.2015 do 10.06.2015

 

Przewidziane nagrody!!!

 

LISTA PRZYSŁÓW DO POBRANIA

Pobierz plik icon doc

English proverbs 

JĘZYK ANGIELSKI ZAWODOWY

W II semestrze roku szk. 2014/2015 nauczyciele języka angielskiego przeprowadzili sześć konkursów z języka angielskiego zawodowego, w których udział wzięli uczniowie kształcący się w zawodach:

• Technik Obsługi Turystycznej
• Technik Logistyk
• Technik Hotelarstwa
• Fototechnik
• Technik Ekonomista
• Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych

 

Cele konkursów:

Mając na uwadze efekty kształcenia w zakresie języka obcego nowożytnego ukierunkowanego zawodowo, które są wspólne dla wszystkich zawodów i zostały zdefiniowane w podstawie programowej kształcenia w zawodach, nauczyciele języka angielskiego założyli zrealizowanie następujących celów:
• motywowanie uczniów do poszerzania zasobu terminologii fachowej i doskonalenia umiejętności językowych umożliwiających realizację zadań zawodowych;
• zachęcanie uczniów do wykonywania dodatkowych prac o dużych walorach poznawczych, dydaktycznych oraz przydatnych w przyszłej pracy zawodowej;
• przygotowanie uczniów do skutecznego zastosowania języka angielskiego podczas wykonywania czynności zawodowych;
• kształcenie umiejętności formułowania tekstów pisemnych umożliwiających komunikowanie się w środowisku pracy;
• wykształcenie umiejętności samodzielnego docierania i korzystania z obcojęzycznych źródeł informacji dotyczących wybranego kierunku kształcenia.

 

Zasady konkursów:

Zasady konkursu dla każdego zawodu były odrębne i związane ze specyfiką danego kierunku. Prace konkursowe uczniowie wykonywali w formie plakatów, folderów, ulotek czy zdjęć. Wszystkie prace musiały być wykonane w języku angielskim i zawierać terminologię zawodową. Ponadto musiały zawierać elementy charakterystyczne dla danej formy, w której były wykonywane. Uczniowie mogli wykonać pracę indywidualnie lub w parze. Prace konkursowe co miesiąc były prezentowane na korytarzu w części angielskiej.

 

Ocena konkursów:

Jury konkursów stanowili wszyscy nauczyciele języka angielskiego oraz wybrani nauczyciele poszczególnych przedmiotów zawodowych. Po przeanalizowaniu wszystkich prac zgłoszonych do konkursu nauczyciele indywidualnie przydzielali punkty od 1 do 3 za, ich zdaniem, najlepsze prace. Zwycięzcami konkursów zostali uczniowie, których prace uzyskały największą ilość punktów.

Podczas oceny prac konkursowych nauczyciele brali pod uwagę zgodność wykonanej pracy z tematem, zawartość merytoryczną, prawidłowość wykonania pracy pod względem zawodowym, poprawność leksykalną, gramatyczną i ortograficzną w języku angielskim, a także estetykę pracy, układ graficzny tekstu i ilustracji oraz rozwiązania kolorystyczne i kompozycyjne.

 

Technik Obsługi Turystycznej

Konkurs dla uczniów klas o profilu Technik Obsługi Turystycznej został przeprowadzony w lutym 2015 r. i polegał na opracowaniu programu 3-dniowej wycieczki na Dolny Śląsk dla grupy zagranicznych turystów. Praca miała być wykonana w formie plakatu.

 

  • technik_obsługi_turystycznej_-_plakat

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 27 lutego 2015 r.

 

Zwyciężyła praca wykonana wspólnie przez Katarzynę Strojec i Marikę Wojciechowską z kl. 4 AT

Technik Logistyk

Konkurs dla uczniów klas o profilu Technik Logistyk został przeprowadzony w marcu 2015 r. i polegał na przygotowaniu plakatu reklamującego firmę logistyczną z powiatu lubińskiego.

 

  • technik_logistyk_-_plakat

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 27 marca 2015 r.

 

Zwyciężyła praca wykonana wspólnie przez Marię Łuc i Magdę Szuszkiewicz z kl. 2 AL

Technik Hotelarstwa

Konkurs dla uczniów klas o profilu Technik Hotelarstwa został przeprowadzony w kwietniu 2015 r. i polegał na przygotowaniu folderu reklamowego lubińskiego hotelu.

 

  • technik_hotelarstwa_-_folder1

  • technik_hotelarstwa_-_folder2

  • technik_hotelarstwa_-_folder3

  • technik_hotelarstwa_-_folder4

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 30 kwietnia 2015 r.

 

Zwyciężyła praca wykonana wspólnie przez Urszulę Bartków i Sylwię Suchowiecką z kl. 2 HA

Fototechnik

Konkurs dla uczniów klas o profilu Fototechnik został przeprowadzony w maju 2015 r. i polegał na wykonaniu zdjęcia oraz jego opisu pt. „Historia pewnej fotografii”.

  • fototechnik_-_zdjęcie1

  • fototechnik_-_zdjęcie2

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 25 maja 2015 r.

 

Zwyciężyły prace wykonane indywidualnie przez Kamilę Struczak i Alicję Naumowicz z kl. 3 AF

Technik Ekonomista

Konkurs dla uczniów klas o profilu Technik Ekonomista został przeprowadzony na przełomie maja i czerwca 2015 r. i polegał na opracowaniu ulotki reklamowej banku.

 

  • technik_ekonomista_-_ulotka1

  • technik_ekonomista_-_ulotka2

  • technik_ekonomista_-_ulotka3

  • technik_ekonomista_-_ulotka4
 

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 10 czerwca 2015 r.

 

Zwyciężyły prace wykonane indywidualnie przez Adriannę Toporowską i Monikę Zazulę z kl. 3 AE

Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych

Konkurs dla uczniów klas o profilu Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych został przeprowadzony w czerwcu 2015 r. i polegał na zrelacjonowaniu poszczególnych etapów przygotowania ulubionego dania i dołączeniu jego zdjęcia.

 

  • technik_żywienia_i_usług_gastronomicznych_-_przepis1

  • technik_żywienia_i_usług_gastronomicznych_-_przepis2

 

Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w dniu 15 czerwca 2015 r.

 

Zwyciężyły prace wykonane indywidualnie przez Małgorzatę Sokołowską i Patrycję Mosio z kl. 2 AG

"OLD HAND AT PROFESSIONAL ENGLISH"

ZWYCIĘZCY KONKURSU Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ZAWODOWEGO

w branży ekonomicznej – Paulina Szulik z kl. 4 AE

w branży fototechnicznej – Aleksandra Sajdak z kl. 4 FT

w branży gastronomicznej – Małgorzata Kumpiń z kl. 4 AG

w branży hotelarskiej – Natalia Michaliszyn z kl. 4 HA

w branży logistycznej – Maciej Chudzichowski z kl. 4 AL

w branży turystycznej – Patrycja Jaskółka z kl. 4 FT

GRATULUJEMY!

Po odbiór dyplomów i nagród zapraszamy

w piątek 27 stycznia 2017 r. na długiej przerwie do sali 130

WYDARZENIA

EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW

EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW 2013

 

European Day of LanguagesZ okazji Europejskiego Dnia Języków w dniu 26 września 2013 r. nauczyciele języków obcych zorganizowali dla uczniów naszej szkoły konkurs pt. „Europa na językach”. 

 

Organizatorami konkursu byli:

p. mgr Anna Bartkowska – nauczyciel języka angielskiego

p. mgr Agnieszka Droździak – nauczyciel języka niemieckiego

p. mgr Magdalena Ostaszewska-Kozber – nauczyciel języka angielskiego

p. mgr Jolanta Plust – nauczyciel języka angielskiego

p. mgr Joanna Tybinka – nauczyciel języka angielskiego

p. mgr Jan Vantsa – nauczyciel języka angielskiego

p. mgr Ewa Waśniewska – nauczyciel języka francuskiego

p. mgr Kamila Wydra – nauczyciel języka angielskiego

 

Europejski Dzień Języków jest inicjatywą zapoczątkowaną przez Radę Europy w roku 2001. Corocznie 26 września obchodzone są w całej Europie uroczystości związane z propagowaniem wiedzy o językowej różnorodności naszego kontynentu.

...

CZYTAJ WIĘCEJ...

CIEKAWOSTKI

HALLOWEEN

spider web corner  spider web spider web right corner

happy halloween

WELCOME TO HALLOWEEN CORNER !!!

We invite you to get the facts on Halloween history and traditions.

You can play our Halloween games and tell your friends to come and play as well.

Please click on one of the Halloween mad pumpkin  below ...

pumpkin light pumpkin light pumpkin light pumpkin light     pumpkin light   pumpkin light
HISTORY TRADITIONS GAME  CROSSWORD QUIZ

WORD SEARCH

PUZZLE

spider web  Materiały zostały przygotowane przez mgr Jolantę Plust  spider web

 

THANKSGIVING

Thanksgiving-HD-Desktop-small

 

HISTORIA


mayflowerWe wrześniu 1620 roku mały statek o nazwie Mayflower  opuścił angielski Plymouth ze 102 pasażerami na pokładzie. Była to mieszanka religijnych separatystów szukających nowego domu, gdzie mogliby swobodnie praktykować swą wiarę, jak i innych osobników skuszonych obietnicą prosperity i własności ziemskiej w Nowym Świecie.

map

Po zdradliwym i niewygodnym 66-dniowym rejsie zarzucili kotwicę blisko przylądka Cape Cod , daleko na północ odich celu, czyli ujścia rzeki Hudson. Miesiąc później Mayflower przepłynął zatokę Massachusetts, gdzie Pielgrzymi, jak teraz się na nich mówi, zaczęli zakładać osadę Plymouth.

first winterPodczas pierwszej trudnej zimy większość kolonistów pozostała na pokładzie statku, gdzie narażeni byli na szkorbut i wybuchy chorób zakaźnych. Jedynie 46 ze 102 osób zaokrętowanych na Mayflower dożyło pierwszej wiosny w Nowej Anglii.

W marcu osadnicy ruszyli w głąb lądu, gdzie odwiedził ich rdzennysquanto mieszkaniec Ameryki Indianin Squanto, członek plemienia Patuxet, który został porwany przez angielskiego kapitana i sprzedany jako niewolnik zanim uciekł z Londynu do ojczystego kraju wraz z wyprawą badawczą. Squanto nauczył Pielgrzymów osłabionych przez złe odżywianie i choroby jak uprawiać kukurydzę, uzyskiwać sok z drzew klonu, chwytać ryby w rzekach i unikać toksycznych roślin. On również pomógł osadnikom zawrzeć sojusz z miejscowym plemieniem Wampanoag, który trwał ponad 50 lat  i niestety pozostaje jednym z nielicznych przykładów harmonii między europejskimi kolonistami i rdzennymi Amerykanami.

william bradfordW listopadzie 1621 po tym, jak pierwsze żniwa Pielgrzymów okazały się pomyślne, Gubernator William Bradford zorganizował z tej okazji święto i zaprosił grupę rdzennych Amerykanów, w tym wodza Wampanoag – Massasoita. Trwające trzy dni święto nie nazywało się wtedy jeszcze świętem dziękczynienia.

Ponieważ żniwa w 1621 roku były obfite, koloniści postanowili uczcić tocelebrating świętem, wraz z 91 Indianami, którzy wraz z wodzem Massasoitem pomogli im przetrwać pierwszy rok.Święto miało więcej z tradycyjnych angielskich obyczajów dożynkowych, niż z obchodów dziękczynnych. Indianie dostarczyli na ucztę co najmniej pięć jeleni, w menu nie było natomiast sosu żurawinowego (z powodu braku cukru), ziemniaków, ciasta z dyni, ani indyków, zamiast których podano ptactwo wodne, kaczki i gęsi.

Drugie święto dziękczynienia Pielgrzymi obchodzili w 1623, aby uczcić koniec długiej suszy, która zagrażała plonom i ponagliła Gubernatora Bradforda do zwołania religijnego postu. Coroczne lub okazjonalne dni postów i dziękczynienia stawały się zwyczajem również wśród innych osadników Nowej Anglii. Podczas amerykańskiej rewolucji kongres wyznaczył jeden lub więcej dni dziękczynienia na rok, a w 1789 roku George Washington wydał pierwszą proklamację dziękczynienia w imieniu rządu Stanów Zjednoczonych. Jego następcy John Adam i James Madison również wyznaczyli dni dziękczynienia podczas swych prezydentur.

sarahW roku 1817 Nowy Jork został pierwszym z kilku stanów, które oficjalnie przyjęły coroczne Święto Dziękczynienia; każdy w innym dniu. Na Południu tradycja wciąż jednak pozostawała nieznana. W 1827 roku uznana dziennikarka i pisarka Sarah Josepha Hale rozpoczęła kampanię na rzecz ustanowienie Święta Dziękczynienia świętem państwowym. Przez 36 lat publikowała artykuły, pisała listy do gubernatorów, senatorów prezydentów i innych polityków, aż wreszcie Abraham Lincoln przychylił się do jej próśb i w 1863 roku, gdy wojna domowa trwała w najlepsze, ustanowił Święto Dziękczynienia na ostatni czwartek listopada. Tak było do 1939 roku, gdy Franklin D. Roosevelt przesunął święto o tydzień wcześniej, aby podnieść sprzedaż w okresie wielkiego kryzysu. Plan Roosevelta zwany „Franksgiving” (w wolnym tłumaczeniu Święto Frankczynienia) spotkał się z ogromnym sprzeciwem i w 1941 roku prezydent podpisał ustawę wyznaczającą Święto Dziękczynienia na czwarty czwartek listopada.

 

 

 

 

 


TRADYCJE

W Stanach Zjednoczonych tradycyjne Święto Dziękczynienia – Thanksgiving obchodzone jest corocznie w czwarty czwartek listopada. Stanowi najważniejsze święto rodzinne w Ameryce, porównywalne z polską Wigilią. Równocześnie zawiera elementy charakterystyczne dla doskonale nam znanych dożynek. Wiklinowe kosze z owocami i warzywami oraz bukiety jesiennych kwiatów i suszonych traw tworzą piękną dekorację wnętrz domów i stwarzają nastrój rodzinnego ciepła. Święto Dziękczynienia obchodzone jest przez wszystkich – Muzułmanów, Żydów i Chrześcijan.

Thanksgiving dinnerPodczas święta Amerykanie tradycyjnie spożywają uroczystą kolację w gronie rodziny i przyjaciół, dziękując Bogu za wszelkie dobra i pomyślność, jakich doświadczyli w ciągu ostatniego roku.

Święto Dziękczynienia jest dniem bogatym w różnego rodzaju potrawy sporządzane specjalnie na ten dzień. Najważniejszą z nich jest panierowany indyk. Nie bez znaczenia „Thanksgiving” określany jest tu jako „dzień indyka”! 

Typowy jadłospis nawiązuje do tradycyjnego menu: na stole króluje pieczony indyk, nadziewany przyprawionymszałwią farszem z bułki, tłuczone ziemniaki z sosem, kukurydza, sos z żurawin, gotowana dyna. Najpopularniejszym deserem jest placek z dyni (pumpkin pie) podawany zazwyczaj z bitą śmietaną i lodami. Najchętniej pijanym napojem podczas posiłku jest cydr z jabłek.Indyka kroi zwyczajowo ojciec rodziny, a dzieci paradują ubrane w czarne historyczne kostiumy kolonistów, noszą wysokie, spiczaste kapelusze, a buty muszą koniecznie mieć duże, srebrne klamry.

thanksgiving menu

Święto Dziękczynienia dla wielu ludzi jest okazją, by okazać dobroć i przyłączyć się do akcji charytatywnych. Lokalne władze, organizacje charytatywne, kościoły i grupy wolontariuszy serwują darmowe posiłki biednym i bezdomnym. Oni bowiem także powinni poczuć wdzięczność wobec Boga lub losu.

Charity

W USA przyjęło się, iż we wtorek poprzedzający ŚwiętoDziękczynienia urzędująca głowa państwa ułaskawia świątecznego indyka. Zwyczaj uwalniania indyka tzw. Turkey Pardoning Ceremony wprowadził prezydent Harry Truman po zakończeniu II Wojny Światowej. W ubiegłym roku po raz 63 indykowi zwrócił wolność prezydent Barack Obama.

President Harry S. Truman – Nov. 16, 1949obama

Chętni oglądania telewizji podczas Święta Dziękczynieniamają okazję do obejrzenia największej parady w USA – „Macy’s Thanksgiving Parade” w Nowym Jorku. Odbywa się ona na ulicach dzielnicy Manhattanu, a największą jej atrakcją jest pokaz balonów.

Thanksgiving parade

Zupełnie współczesnym zwyczajem związanym z Thanksgiving jest rodzinne oglądanie meczu piłkarskiego w telewizji. W rozgrywkach biorą udział drużyny należące do National Football League (NFL) i American Football League (AFL).

black friday

W piątek po Święcie Dziękczynienia wiele osób bierze wolne i tradycyjnie wybiera się na zakupy świąteczne. W USA podziękczynny piątek nazywany jest Czarnym Piątkiem, Black Friday, ze względu na niesamowite przeceny w sklepach. Większość przecen zaczyna się od 4-5 rano i ludzie ustawiają się pod sklepami od 2 rano, a ci bardziej zacięci koczują ze śpiworami już od czwartku.

Ostatni weekend listopada jest uważany za najruchliwszy na drogach i lotniskach ze względu na podróżujących podążających do swoich krewnych i przyjaciół.

♦ Materiały zostały przygotowane przez mgr Jolantę Plust 

MEN1

oke1

erasmus1

polska miedz

unity2

kw hotel

WITAMY NA FACEBOOKU NASZEJ SZKOŁY !