§ 20. Infrastruktura Szkoły.
1. Do realizacji zadań statutowych Szkoła posiada:
1) sale dydaktyczne i pracownie przedmiotowe;
2) pracownie komputerowe;
3) pracownie kształcenia praktycznego;
4) bibliotekę z czytelnią;
5) aulę;
6) archiwum;
7) salę gimnastyczną;
8) basen;
9) boiska sportowe;
10) gabinet pielęgniarki szkolnej;
11) pomieszczenia sanitarne;
12) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.
§ 21. Pracownie kształcenia praktycznego.
1. Do realizacji kształcenia praktycznego Szkoła posiada:
1) pracownię gastronomiczną;
2) pracownię hotelarską;
3) pracownię turystyczną;
4) pracownię fotograficzną – atelier i ciemnię fotograficzną;
5) pracownie komputerowe.
2. W Szkole mogą powstać inne pracownie w zależności od potrzeb.
3. Na początku roku szkolnego nauczyciele zapoznają uczniów z:
1) regulaminami pracowni szkolnych;
2) przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) przepisami ochrony przeciwpożarowej;
4) przepisami ochrony środowiska w danym zawodzie;
5) instrukcją właściwego organizowania stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami;
6) pozostałymi przepisami i instrukcjami.
4. Na początku zajęć w poszczególnych pracowniach nauczyciel przeprowadza instruktaż stanowiskowy uczniów.
5. W pracowniach uczniowie mogą przebywać tylko w obecności nauczyciela prowadzącego zajęcia.
6. Szczegółowe zasady odbywania zajęć w pracowniach, obowiązki ucznia, zasady właściwego ubioru, w tym stroju ochronnego i obuwia, określają regulaminy poszczególnych pracowni.
§ 22. Organizacja praktycznej nauki zawodu.
1. Praktyczna nauka zawodu jest integralną częścią kształcenia i wychowania polegającą na przygotowaniu uczniów do wykonywania zawodu.
1) zajęć praktycznych w pracowniach i obiektach szkolnych;
2) zajęć praktycznych organizowanych u pracodawców w oparciu o zawarte umowy;
3) praktyk zawodowych organizowanych u pracodawców w oparciu o zawarte umowy.
3. Celem
zajęć praktycznych i praktyki zawodowej jest zastosowanie i pogłębienie
zdobytej wiedzy
i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy, a także:
1) wykształcenie umiejętności interpersonalnych i współdziałania w zespole;
2) wyrobienie poczucia odpowiedzialności za jakość pracy;
3) poszanowanie mienia.
5. Praktyki i zajęcia praktyczne mogą odbywać się u pracodawców, którzy gwarantują realizację programu praktyki lub zajęć praktycznych oraz zdobycie przez ucznia określonych umiejętności.
6. Zakres zdobywanych umiejętności wynika z programu nauczania dopuszczonego do użytku w Szkole przez Dyrektora.
7. Praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne są organizowane przez Szkołę w terminach zgodnych z harmonogramem praktyk ustalanym na dany rok szkolny.
8. Szczegółowe
zasady organizacji praktycznej nauki zawodu określa regulamin praktyki
zawodowej i zajęć praktycznych, opracowany przez kierownika kształcenia
praktycznego i zatwierdzony przez Dyrektora.
§ 23. Organizacja doradztwa zawodowego.
2. Celem doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia, do pełnienia roli pracownika, pracodawcy, pomoc w dokonywaniu trafnych wyborów zawodowych i wyboru prowadzących do nich ścieżek edukacyjnych.
3. Doradztwo zawodowe realizowane jest w oparciu o program opracowany przez doradcę zawodowego.
4. Adresatami programu są uczniowie, rodzice, nauczyciele, podmioty funkcjonujące na rynku pracy.
5. Doradztwo zawodowe w Szkole jest organizowane w formie:
1) informacji edukacyjno-zawodowej;
2) zajęć zawodoznawczych;
3) poradnictwa indywidualnego lub grupowego;
4) współpracy z podmiotami funkcjonującymi na rynku pracy;
5) działań diagnozujących.
6. Doradztwo
zawodowe jest realizowane w Szkole przez doradcę zawodowego, wychowawców,
nauczycieli, pedagoga, psychologa i nauczycieli bibliotekarzy.
§ 24. Biblioteka szkolna.
1. W Szkole działa biblioteka, która jest:
1) interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną;
2) ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców;
3) ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej;
4) ośrodkiem organizowania działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów.
2. Organizacja pracy biblioteki szkolnej opiera się na:
1) gromadzeniu, opracowywaniu, przechowywaniu i udostępnianiu materiałów bibliotecznych;
2) obsłudze użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej;
3) prowadzeniu działalności informacyjnej;
4) podejmowaniu różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
5) wspieraniu nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
6) tworzeniu warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, rozbudzaniu i rozwijaniu indywidualnych zainteresowań uczniów;
7) przysposabianiu uczniów do samokształcenia, działaniu na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z mediów i innych źródeł informacji;
8) rozbudzaniu zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów poprzez konkursy czytelnicze, wystawy, gazetki;
9) kształtowaniu kultury czytelniczej uczniów i zaspokajaniu ich potrzeb kulturalnych;
10) organizowaniu działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;
11) przeprowadzaniu inwentaryzacji księgozbioru biblioteki.
3. Współpraca biblioteki z uczniami obejmuje:
1) upowszechnianie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów;
2) kształcenie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania potrzebnych informacji z różnych źródeł, w tym przy pomocy Internetu;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych;
4) propagowanie dziedzictwa kultury narodowej i regionalnej;
5) organizowanie różnych form inspiracji czytelniczych (np. konkursy, warsztaty, spotkania literackie).
4. Biblioteka współpracuje także:
1) z nauczycielami w zakresie realizacji potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauczanym przedmiotem, wspomagania doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz udzielania bieżącej informacji na temat nowości wydawniczych;
2) z rodzicami w zakresie umożliwiania korzystania z zasobów biblioteki, udzielania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz udostępnienia dokumentów związanych z funkcjonowaniem Szkoły;
3) z innymi bibliotekami w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń oraz materiałów informacyjnych, a także promowania miejskich imprez kulturalnych dla uczniów.
5. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor.
6. Zasady
organizacji pracy biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki, opracowany
przez nauczycieli bibliotekarzy i zatwierdzony przez Dyrektora.
§ 25. Wolontariat szkolny.
1. W Szkole funkcjonuje, w ramach struktur Samorządu Uczniowskiego, wolontariat szkolny. Działalność wolontariatu koordynuje opiekun wolontariatu wskazany przez Dyrektora Szkoły, po zasięgnięciu opinii, jeżeli została utworzona – Rady Wolontariatu lub Samorządu Uczniowskiego.
2. Wolontariuszem w Szkole jest uczeń, który dobrowolnie, świadomie oraz bezinteresownie niesie pomoc innym, angażując się w pracę na rzecz osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego.
1) zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu;
2) angażowanie uczniów w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym;
3) promowanie wśród młodzieży postaw: wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach;
4) organizowanie aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, kulturalnej na terenie Szkoły i w środowisku rodzinnym oraz lokalnym;
5) pośredniczenie we włączaniu młodzieży w działania pozaszkolne;
6) promowanie i informowanie o akcjach prowadzonych w środowisku lokalnym, akcjach ogólnopolskich i podejmowanych przez inne organizacje;
7) wpieranie inicjatyw młodzieży szkolnej;
8) prowadzenie warsztatów, szkoleń i spotkań wolontariuszy.
1) działania na rzecz środowiska szkolnego;
2) działania na rzecz środowiska lokalnego;
3) udział w akcjach ogólnopolskich, za zgodą Dyrektora.
5. Opiekun
wolontariatu opracowuje roczny plan pracy i wspólnie z wolontariuszami
realizuje konkretne działania w zakresie współpracy z poszczególnymi
instytucjami.
§ 26. Działalność innowacyjna i eksperymentalna.
1. W Szkole mogą być prowadzone innowacje pedagogiczne i zajęcia eksperymentalne.
2. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy Szkoły i efektywność kształcenia.
3. Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne i może być wprowadzona w całej Szkole lub w oddziale, lub w grupie.
4. Rozpoczęcie innowacji jest możliwe po zapewnieniu przez Szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
6. Uchwałę
w sprawie wprowadzenia innowacji w Szkole podejmuje Rada Pedagogiczna po
uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji.
§ 27. Udział w projektach.
§ 28. Praktyki studenckie.
1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
3. Za
dokumentację praktyk studenckich odpowiada Dyrektor Szkoły.
§ 29. Egzaminy zewnętrzne.
1. Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu maturalnego określają odrębne przepisy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie określają odrębne przepisy.